Case study

O przygotowaniu Luneos, czołowego polskiego dostawcy rozwiązań z zakresu transformacji energetycznej, do sprzedaży energii elektrycznej

6 miesięcy. Tyle czasu zajęło Luneos i Enfree zbudowanie od podstaw spółki obrotu energią elektryczną. Od przygotowania koncepcji do sprzedaży pierwszej megawatogodziny. W kwietniu 2022 roku Luneos, którego partnerem strategicznym jest wspierający transformację energetyczną w Europie szwajcarski fundusz inwestycyjny Susi Partners, zatrudnił Enfree do poprowadzenia projektu, celem którego było przygotowanie Luneos do sprzedaży energii elektrycznej.

Wszystko zaczęło się od idei. Strategia Luneos, oferującego pakiet rozwiązań zapewniających przedsiębiorstwom kompleksową transformację energetyczną i istotną redukcję kosztów energii oraz śladu węglowego, zakładała wzbogacenie i dopełnienie oferty produktowej o sprzedaż ekologicznego prądu. Aby ideę przekuć w biznes, Luneos zaprosił do współpracy Arkadiusza Somnickiego i Adama Wlizło z Enfree, którzy posiadają bogate, kilkunastoletnie doświadczenie w zakresie szeroko rozumianego handlu energią elektryczną, w tym tworzeniu i rozwijaniu obszarów biznesowych w spółkach obrotu energią.

- Narastające zagrożenia ekologiczne i kryzys geopolityczny sprawiły, że transformacja energetyczna będzie postępować jeszcze szybciej aniżeli do tej pory – mówi Zbigniew Prokopowicz, Prezes Zarządu Luneos. – Aktualnie trwa wyścig z czasem. Im szybciej dostarczymy przedsiębiorcom rozwiązania sprzyjające środowisku i generacji oszczędności, tym większa będzie korzyść dla nas wszystkich. W tym wyścigu warto stawiać na najlepszych – to dzięki nim kreowane przez nas idee mają szansę skutecznego urzeczywistnienia. W Luneosie postawiliśmy na współpracę z Enfree, wspólnie z którym zbudowaliśmy spółkę obrotu energią elektryczną.

Doświadczenie Arka i Adama, ich wysoki poziom znajomości branży, ale też szczególnie doceniany przeze mnie profesjonalizm biznesowy, sprawiły, że w pół roku przygotowaliśmy w pełni gotową do sprzedaży energii spółkę i już teraz cieszymy się pierwszymi, podpisanymi umowami.

Zbigniew Prokopowicz

Prezes Zarządu Luneos

Założenia zakładały realizację następujących zadań: opracowanie modelu biznesowego i strategii działania spółki, przygotowanie procesów spółki (w tym w szczególności mechanizmów zakupu i sprzedaży), stworzenie koncepcji i wdrożenie produktów oferowanych jej klientom (w tym opracowanie modelu wyceny energii), zatrudnienie i przeszkolenie pracowników (osób zarządzających i operacyjnych) oraz nawiązanie niezbędnej do prowadzenia działalności współpracy z podmiotami trzecimi (w tym z kancelariami prawnymi, operatorem systemu przesyłowego czy podmiotem świadczącym usługę operatora rynku).

Realizacja zadań projektowych została podzielona na dwa etapy. Etap pierwszy, koncepcyjny, zakładał przygotowanie docelowego modelu biznesowego spółki, etap drugi zakładał operacjonalizację wyznaczonych zadań. Na etapie koncepcyjnym, Enfree zweryfikowało możliwość zastosowania różnych konceptów biznesowych w bieżących uwarunkowaniach rynkowych. Rozpatrywany był zarówno model tradycyjny, zakładający budowę pełnowymiarowej spółki, w ramach której realizacja większości procesów następuje wewnątrz organizacji, jak również model alternatywny, zakładający znaczący outsourcing wybranych procesów do innych spółek. Kluczowymi czynnikami branymi pod uwagę przy wyborze modelu docelowego były zapewnienie bezpieczeństwa realizowanych procesów, zarówno dla spółki, jak i jej klientów, jak również dostarczenie klientom Luneos najwyższej jakości usług. Weryfikacja możliwości rynkowych, uwzględniających uzgodnione priorytety, sprawiła, że zdecydowano się wybrać model pierwszy – realizację większości procesów przez pracowników spółki obrotu. Wybór ten determinował zakres zadań projektowych realizowanych przez Enfree i nowo zatrudnionych pracowników w czasie etapu drugiego – operacjonalizacji.

- Za sukcesem każdej spółki zawsze stoi idea, ale też ludzie, którym ją powierzamy – mówi Adam Wlizło z Enfree. Prowadząc rekrutacje na kluczowe stanowiska, Zarząd Luneos wyznaczył kierunek powierzenia spółki obrotu w ręce najlepszych, tych z bogatym doświadczeniem, ale i dużą charyzmą biznesową. To oni zagwarantują realizację celów strategicznych spółki i sprawią, że zielona energia, spełniając najwyższe standardy obsługi, zasili rokrocznie coraz większą liczbę polskich przedsiębiorców. W ten sposób skompletowaliśmy pierwszy zespół – zatrudniliśmy pracowników realizujących zadania m.in. obrotu energią na rynku hurtowym, tworzenia produktów, zarządzania ryzykiem, przygotowywania analiz, obsługi klientów, czy wsparcia sprzedaży. Zespół ten będzie współdziałał z dotychczasowymi pracownikami Luneos, zwłaszcza handlowcami, pracownikami marketingu i finansów.

- Realizacja zadań etapu drugiego wymagała zaangażowania wszystkich nowo zatrudnionych osób – mówi Arkadiusz Somnicki z Enfree. Każdy miał wyznaczone zadania, cele, harmonogramy, itp. Działaliśmy tak, aby wszystkie zadania projektowe zrealizować zgodnie z uzgodnionym harmonogramem projektu – tak aby mieć możliwość sprzedaży zielonej energii jeszcze w 2022 roku. Przekazanie handlowcom w ostatnim tygodniu października umów sprzedaży energii oznaczonych marką „Luneos Energia” i danie zielonego światła do sprzedaży, było niezwykle ekscytujące – oznaczało, że osiągnęliśmy swój cel – wspólnie z nowo zatrudnionymi pracownikami spółki obrotu, terminowo i z sukcesem przekuliśmy ideę w realny biznes.

- Aktualnie proponujemy naszym klientom sprzedaż energii na 2023 rok i lata kolejne – mówi Krzysztof Hrywniak, Prezes i Dyrektor Zarządzający w Luneos Energia. Dbamy o to, aby oferta Luneos, obejmująca różne mechanizmy wycen, była konkurencyjna cenowo i bezpieczna dla klientów.

Oceniam, że zbudowana we współpracy z Enfree spółka obrotu jest dobrze przygotowana do funkcjonowania na polskim rynku energii elektrycznej, a zawarcie pierwszych umów sprzedaży energii można potraktować jako dowód zaufania dla naszej firmy, oferty i zespołu.

Krzysztof Hrywniak

Prezes Luneos Energia

- Z naszego punktu widzenia sprzedaż zielonej energii jest dopełnieniem naszej aktualnej oferty. Wszystkie produkty, które oferujemy naszym klientom w ramach transformacji energetycznej i pakietu New Energy (kogeneracja, on site, off site, wymiana oświetlenia led, magazyny, pompy) proponowane w konfiguracjach najbardziej dopasowanych do potrzeb klienta są spinane klamrą „zielona energia + bilansowanie” możliwe tylko dzięki spółce obrotu, którą stworzyliśmy z Adamem i Arkiem” – dodaje Anna Dębowska, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu firmy Luneos.

Zobacz również

Więcej Case Study
O współpracy z Grupą Kapitałową Graal, liderem branży przetwórstwa rybnego w Europie Środkowo-Wschodniej

- Spośród wielu doradców energetycznych zdecydowałem się skorzystać z usług oferowanych przez Enfree. Jestem bardzo zadowolony z naszej współpracy, szybko zobaczyłem jej pozytywny wpływ w wynikach finansowych grupy kapitałowej – mówi Bogusław Kowalski, Prezes Zarządu Graal S.A. I dodaje: Przyznaję, że bezpośredni dostęp do aktualnej i przekazanej przez ekspertów Enfree w rzetelny, wiarygodny sposób wiedzy rynkowej pozytywnie wpłynął na procesy zakupowe realizowane w Graal. Temat zakupu energii i gazu stał się tematem codziennej uwagi, wzbudza żywe zainteresowanie pracowników. Można powiedzieć, że wspólnie z Enfree stworzyliśmy zgrany zespół, który na bieżąco dyskutuje i wdraża kolejne rozwiązania. Aktualnie kontynuujemy współpracę: zwiększamy zaangażowanie w realizację projektów, które długookresowo zapewnią stabilizację cen, obniżą koszty funkcjonowania grupy i pozytywnie wpłyną na środowisko.

Czytaj dalej
O współpracy z Grupą Klose, producentem mebli drewnianych

- Wzrost cen zakupu energii elektrycznej w istotnym stopniu wpłynął na koszt produkcji mebli – mówi Marek Szpręga, CFO Grupy Klose. I kontynuuje: Jeszcze rok temu rynkowe ceny energii były na poziomie 400zł/MWh. Niestety aktualne stawki, które już dawno przekroczyły poziom 1000zł/MWh, dewastują finanse wielu firm. Każdego dnia otrzymujemy informacje o kłopotach finansowych kolejnych przedsiębiorstw, w tym wielu z branży meblarskiej. Aby poradzić sobie z narastającym kryzysem, zdecydowałem się podjąć współpracę z Arkiem Somnickim i Adamem Wlizło. Panowie z Enfree opracowali na rzecz Grupy Klose strategię zakupu energii na kolejne dwa lata.

Grupa Klose jest producentem mebli drewnianych. Od początku swojego istnienia buduje pozycję na rynku, zwiększając swój kapitał w oparciu o najlepsze tradycje polskiego meblarstwa, otwartość na potrzeby użytkowników oraz rygorystyczne egzekwowanie zasad najwyższej jakości. Takie jest też podejście do kwestii finansowych w Grupie – kluczowi menadżerowie są otwarci na nieszablonowe rozwiązania optymalizujące ponoszone przez firmę koszty, spośród których koszt zakupu energii elektrycznej odgrywa zasadniczą rolę. Energia pozwala realizować procesy technologiczne w trzech zakładach produkcyjnych Grupy Klose: w Czersku, w Nowem nad Wisłą oraz w Gościcinie. W ciągu roku zakłady te zużywają ok 10GWh energii.

Czytaj dalej