Case study

O współpracy z Grupą Klose, producentem mebli drewnianych

Jak zwiększyć poziom bezpieczeństwa finansowego firmy w czasie kryzysu energetycznego? Jak efektywnie kupować energię elektryczną w dobie galopujących cen? W końcu, jak korzystać z rozwiązań optymalizujących koszt zakupu energii? Odpowiedzi na te pytania szukamy opisując współpracę z producentem mebli drewnianych, Grupą Klose.

- Wzrost cen zakupu energii elektrycznej w istotnym stopniu wpłynął na koszt produkcji mebli – mówi Marek Szpręga, CFO Grupy Klose. I kontynuuje: Jeszcze rok temu rynkowe ceny energii były na poziomie 400zł/MWh. Niestety aktualne stawki, które już dawno przekroczyły poziom 1000zł/MWh, dewastują finanse wielu firm. Każdego dnia otrzymujemy informacje o kłopotach finansowych kolejnych przedsiębiorstw, w tym wielu z branży meblarskiej. Aby poradzić sobie z narastającym kryzysem, zdecydowałem się podjąć współpracę z Arkiem Somnickim i Adamem Wlizło. Panowie z Enfree opracowali na rzecz Grupy Klose strategię zakupu energii na kolejne dwa lata.

Grupa Klose jest producentem mebli drewnianych. Od początku swojego istnienia buduje pozycję na rynku, zwiększając swój kapitał w oparciu o najlepsze tradycje polskiego meblarstwa, otwartość na potrzeby użytkowników oraz rygorystyczne egzekwowanie zasad najwyższej jakości. Takie jest też podejście do kwestii finansowych w Grupie – kluczowi menadżerowie są otwarci na nieszablonowe rozwiązania optymalizujące ponoszone przez firmę koszty, spośród których koszt zakupu energii elektrycznej odgrywa zasadniczą rolę. Energia pozwala realizować procesy technologiczne w trzech zakładach produkcyjnych Grupy Klose: w Czersku, w Nowem nad Wisłą oraz w Gościcinie. W ciągu roku zakłady te zużywają ok 10GWh energii.

- Jeszcze rok temu, nasze rachunki za prąd nie przewyższały kwoty 0,5mln zł miesięcznie – mówi Marek Szpręga. Gdybym chciał zakontraktować energię na 2023 rok po aktualnych cenach nasze rachunki wzrosłyby ponad trzykrotnie. To sytuacja bez precedensu w dziejach firmy. Wszyscy zadajemy sobie pytanie, kiedy będzie najlepszy czas na zakup energii, ale tak naprawdę nikt tego nie wie. Wszystko zależy od rozwoju sytuacji geopolitycznej. Niezależnie od sytuacji, warto mieć przemyślaną strategię zakupu i plan postępowania w zależności od tego, z czym będziemy się mierzyć w przyszłości. Właśnie w tym celu skorzystałem z usług Enfree. Wykorzystanie przekazanej mi wiedzy z zakresu produktów dostępnych na rynku energii, mechanizmów kształtujących ceny czy możliwości optymalizacji gospodarki energetycznej firmy już teraz przynosi wymierne korzyści.

- Opracowując Strategię zakupu energii elektrycznej, w pierwszej kolejności wykonaliśmy analizę aktualnych warunków kontraktacyjnych spółki – mówi Arkadiusz Somnicki z Enfree. Analiza ta miała na celu weryfikację możliwości optymalizacji zakupu energii z wykorzystaniem mechanizmu indeksacji cen energii. W praktyce, szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, jakie są możliwości i potencjalne konsekwencje zmiany sposobu kształtowania ceny: co i przy jakich warunkach, jest bardziej opłacalne dla Grupy Klose – zakup całości wolumenu w oparciu o ceny rynku SPOT czy też – skorzystanie z możliwości zakupu części wolumenu w oparciu o ceny rynku terminowego. Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy, daje szanse, ale i niesie zagrożenia.

- Opracowując strategię dla Grupy Klose - dodaje Adam Wlizło z Enfree - wzięliśmy pod uwagę wszystkie czynniki kształtujące ceny w długim i krótkim horyzoncie czasu, odnieśliśmy je do aktualnej sytuacji na rynku energii, a następnie do zastanej sytuacji kontraktacyjnej w Grupie Klose. Przeprowadzona analiza pozwoliła nam przedstawić rekomendacje nie tylko w obszarze cenowym, ale zaproponować również dodatkowe działania, które firma może podjąć w celu wygenerowania oszczędności.

- Chciałem zwiększyć poziom bezpieczeństwa finansowego spółki poznając i wykorzystując dostępne na rynku energii narzędzia – mówi Marek Szpręga. Cieszę się, że zaufałem ekspertom z Enfree, dzięki którym, już po miesiącu od rozpoczęcia współpracy, uzyskałem dodatkowy przychód z zaproponowanej nam usługi DSR. Rozwiązanie okazało się bardzo proste w zastosowaniu, jego wdrożenie nie wymagało od nas żadnego zaangażowania kapitałowego, a generuje dodatkowy przychód.

- Za co cenię naszą współpracę? – podsumowuje Marek Szpręga. Przede wszystkim za realne wsparcie, które otrzymałem od Enfree i za to, że zaproponowane nam rozwiązania okazały się zyskowne dla mojej firmy. Nasze rozmowy dostarczyły mi wiedzy, którą wykorzystuję, by sprostać wyzwaniom kryzysu energetycznego. Co dalej? Życzę Grupie Klose, ale i każdej firmie, która mierzy się z tematem wzrostu cen podejmowania dobrych i przemyślanych decyzji zakupowych. Wzbogacony przez kolegów z Enfree dużą dawką wiedzy z zakresu handlu energią, wierzę, że moje takie właśnie będą.

Cieszę się, że zaufałem ekspertom z Enfree, dzięki którym, już po miesiącu od rozpoczęcia współpracy, uzyskałem dodatkowy przychód z zaproponowanej nam usługi DSR.

Marek Szpręga

Dyrektor Finansowy Grupy Klose (CFO), Członek Zarządu

Zobacz również

Więcej Case Study