10.11.2021

Jak wzrost cen energii przyczynia się do zwiększenia zysku sprzedawców?

Tagi

energia
enfree
gaz
inflacja
Oszczędność
prąd
wzrost

Autor

Arkadiusz Somnicki

„Skoro dwukrotnie podwyższamy ceny, to dorzućmy jeszcze kilka złotych od siebie. Firmy i tak zapłacą." - takie słowa usłyszymy od niejednego stratega cenowego, zatrudnionego przez sprzedawców energii.

Słowa przekładają się później na działania - niewspółmierne do realnej sytuacji rynkowej wzrosty cenników i wszelkiego rodzaju ofert przedkładanych firmom na 2022 rok i lata kolejne.

Rynek stabilnych cen jest - można powiedzieć - nudny. Ceny nie zmieniają się w ogóle, albo ewentualne wahnięcia nie przekraczają 2-3%. Zyski ze sprzedaży energii kurczą się, marże jednostkowe spadają. Konkurencja jest silna, na rynku pojawiają się nowi sprzedawcy oferujący coraz niższe stawki wynikające z dobrze obranych strategii zakupowych albo lepszej od zasiedziałych koncernów efektywności kosztowej.

Zupełnie inna sytuacja ma miejsce na rynku rosnącym.

I to rosnącym w sposób gwałtowny. Rok 2021 jest tego najlepszym przykładem - ceny energii i praw majątkowych - głównych "składowych" cen energii poszybowały w ciągu kilku miesięcy osiągając niemal dwukrotny wzrost r/r. Przedsiębiorcy, którzy zwyczajowo dokonują zakupu energii w ostatnich miesiącach roku, zobaczą wkrótce na swoich fakturach stawki 510-550zł/MWh - czyli o ok. 200zł/MWh wyższe od stawek tegorocznych.

Tak duże wzrosty cen dają sprzedawcom szansę odbicia się od niskich marż osiąganych na sprzedaży energii (gdy rynek był "w miarę" stabilny). Wykorzystują popłoch rynkowy i zwiększają marże na sprzedaży - zakładają, że dla klientów (przedsiębiorców) wzrost ceny o 200 czy 210 złotych nie stanowi wielkiej różnicy. Takie działania wspierane są oczywiście quasi monopolistycznym modelem rynku (od lat udziały rynkowe państwowych championów są w miarę stałe i dominujące w stosunku do mniejszych graczy szukających szczęścia na rynku).

Rozmawiając z przedsiębiorcami, zachęcamy ich zawsze do zebrania ofert co najmniej od kilku sprzedawców - zarówno dużych koncernów państwowych ale i tych z mniejszym udziałem rynkowym w Polsce (ale znaczącym na rynkach europejskich). Takie proste działanie pozwoli nam uzyskać niższą cenę w stosunku do sprzedawcy, z którym jesteśmy związani "od zawsze" (często nawet o 5-30%).

Większych przedsiębiorców zachęcamy natomiast do negocjacji na "wyższym" poziomie, która zakłada analizę i negocjację poszczególnych składowych ceny (samej energii, ale i praw majątkowych, bilansowania, ryzyk zaszytych w cenie oraz - oczywiście - marży sprzedawcy). Wspierając firmy w takich działaniach, wiemy, jak duże jest pole do negocjacji cen, o ile posiada się odpowiednią wiedzę.

Zobacz również

Więcej aktualności

08.10.2021

Jak kryzys energetyczny zwiększył energetyczną świadomość przedsiębiorców?

Europejski kryzys energetyczny, który skutkuje najwyższym, historycznym poziomem cen, nie ułatwia podjęcia decyzji o zakupie energii i gazu na 2022 rok i lata kolejne. Trudne uwarunkowania rynkowe skłoniły wielu przedsiębiorców do uważnego spojrzenia na temat gospodarki energetycznej spółek.

Czytaj dalej

05.11.2021

Jak zrozumieć ceny energii? Warto to zrobić, aby obniżyć rachunki za prąd

W wielu przypadkach wystarczy rozejrzeć się na rynku i zmienić sprzedawcę energii. Bardziej zaawansowanym graczom udaje się "wycisnąć" ze sprzedawców ostatnią złotówkę.
Ale czy oby na pewno jest to ostatnia złotówka? Aby udzielić odpowiedzi na to pytanie, należałoby zmierzyć się z rozebraniem ceny energii na poszczególne jej składowe i to właśnie w nich szukać obszarów do dalszych oszczędności. Okazuje się, że negocjować możemy nie tylko poziom marży sprzedawcy ale również koszt energii, praw majątkowych, bilansowania czy wszelkie ryzyka wliczane do kalkulacji cen.
Jeśli jesteś wielkim przedsiębiorcą, z pewnością zetknąłeś już się z możliwością zakupu energii w oparciu o różnego rodzaju indeksy cenowe (np. oferty indeksowane cenami rynku terminowego lub rynku SPOT). A czy wiesz, że sprzedawcy potrafią ukryć swój zarobek w tajemniczych wskaźnikach P/K/... potrzebnych do wyznaczenia profilu zużywanej przez Twoją firmę energii? Wielkość tych wskaźników może być również przedmiotem negocjacji.

Można dużo opowiadać, warto jednak działać. W 2022 roku większość przedsiębiorców otrzyma największe, historyczne rachunki. To dobry czas, aby zadać sobie pytanie, jak je obniżyć.

Czytaj dalej

29.10.2021

Ryzyko w cenie energii elektrycznej i gazu ziemnego. Jak go uniknąć?

Przedsiębiorcy kontraktują w ostatnim kwartale 2021 roku energię na przyszły rok po cenach przewyższających 500zł/MWh. Dla niejednej firmy oznacza to nawet dwukrotny wzrost rachunku r/r.

Przy tak dużej zmienności cen, znacznie wzrosło ryzyko kontraktowania energii na rynku hurtowym (to na nim sprzedawcy kupują energię w celu jej dalszej odsprzedaży do odbiorców końcowych). Ryzyko to przenoszone jest na przedsiębiorców w cenie energii, co podwyższa ją o ok. 3-5%.

Sposobem na ochronę swojej firmy jest otrzymanie od sprzedawcy oferty z możliwie krótkim terminem ważności, nawet jedno czy dwugodzinnym. Dla tak krótkich okresów, większość sprzedawców nie dolicza ryzyka zmienności do ceny. Opłaca się zatem podejmować decyzje szybko, oczywiście po uprzedniej weryfikacji konkurencyjności przedkładanych przez sprzedawców ofert.

Czytaj dalej