26.11.2021

Pricing w energetyce. Wiedza warta miliony.

Tagi

cena
Energetyka
energia
energia elektryczna
gaz
Oszczędność
prąd
prezesure
pricing
przedsiębiorstwa
rentowność
ure

Autor

Adam Wlizło

Jedną z najważniejszych analiz w ocenie kondycji przedsiębiorstwa jest pricing power (umiejętność osiągania satysfakcjonujących poziomów cen). Jeżeli jesteś w stanie podnieść ceny i nie stracić klientów na rzecz konkurencji, masz świetny biznes. Jeżeli przed każdą podwyżką o jedną dziesiątą centa musisz iść się pomodlić, masz okropny biznes...

Gdyby ocenić stan polskiej energetyki opierając się na przywołanej tezie @Warren Buffett, można by mieć wrażenie, że krajowe championy mają się świetnie. I pewnie tak jest, skoro udziały rynkowe głównych (państwowych) sprzedawców na przestrzeni wielu lat zmieniały się nieznacznie, niezależnie od realizowanych strategii cenowych. Doświadczenie ostatnich 15 lat w obrocie energią elektryczną, pozwala stwierdzić, że większość sprzedawców stosuje praktyki cen średnich (powiedzmy - rynkowych), są jednak i tacy, których polityka cenowa zawsze zakłada sprzedaż po cenach wysokich. Tym ostatnim można przyznać, że strategia cen wysokich (pomimo sprzedaży tego samego prądu z jakością obsługi nieodbiegającą od konkurentów) jest strzałem w dziesiątkę skoro liczne podwyżki cen nie przyczyniły się do spadku sprzedaży.

Z perspektywy klienta, rzecz ma się zupełnie inaczej. Było, jest i będzie drogo. To dość popularne stwierdzenie przedsiębiorców, ale i większości z nas, "domowników". "Sprzedawcy wykorzystują swoją pozycję quasimonopolistów i dyktują warunki, którym nie ma możliwości się sprzeciwić." Otóż można, przynajmniej w części. Spróbujmy poszukać na rynku tańszych alternatyw zakupu energii (dotyczy to równie gazu). Zawsze jest szansa znalezienia tańszego (i co ważne - wiarygodnego) sprzedawcy.

Koncerny energetyczne, wiedząc, jak niski jest realny wskaźnik utrat i pozyskań klientów, mają obecnie siłę dość swobodnego dyktowania warunków cenowych. Nie mają też dość silnego motywatora do polepszenia swojej efektywności kosztowej i uatrakcyjnienia oferty. Dane @URE wskazują, że liczba odbiorców z grup taryfowych G (~gospodarstwa domowe), która dokonała zmiany sprzedawcy od 2007 roku do września 2021 roku wyniosła zaledwie 713tys. (w Polsce mamy ich ok 15,4mln, co oznacza, że jedynie ok. 5 na 100 Polaków zechciało skorzystać z dobrodziejstwa zliberalizowanego rynku energii). Jednocześnie liczba przedsiębiorców (odbiorców z grup taryfowych A, B, i C), którzy dokonali zmiany sprzedawcy w tym samym okresie to 222tys. spośród 2,4mln (ok. 9%).

Zobacz również

Więcej aktualności

16.05.2023

Okiem eksperta. O zakupie energii elektrycznej na 2024 rok

Wielu przedsiębiorców wykorzystuje aktualną, relatywnie dobrą sytuację rynkową i rozpoczęło już kontraktację energii elektrycznej na 2024 rok. W odróżnieniu do sytuacji z lat ubiegłych, część firm nawet ją zakończyła i dokonuje już zakupu na 2025 rok. Firmy, w przypadku których koszt zakupu energii ma istotny udział w całej strukturze kosztów, coraz częściej opierają swoje decyzje o zindywidualizowane, dopasowane do specyfiki działania strategie zakupowe, uwzględniające zarówno aktualne uwarunkowania rynkowe, jak i scenariusze postępowania w przypadku ich istotnej zmiany. Strategie te są podstawą wyboru modelu kontraktacji energii, pozwalają też realizować działania inwestycyjne lub zakupowe w zakresie nabierającej na znaczeniu zielonej energii.

Od połowy stycznia 2023 roku, giełdowe ceny energii na 2024 rok oscylują w przedziale 700-850zł/MWh. Można powiedzieć, że to nie lada promocja, zważywszy, że w poprzedzającym półroczu ceny te zasadniczo nie schodziły poniżej 1000zł/MWh, a w szczytowym momencie przybiły nawet 1800zł/MWh. Aktualne ceny dla firm są o ok. 100-200zł/MWh wyższe od cen giełdowych (wartość ta uwzględnia ponoszone przez sprzedawców koszty związane z profilowaniem i bilansowaniem odbiorców, tzw. „kolory”, akcyzę, koszty obsługi, ale i towarzyszące ryzyka zmiany cen i oczywiście marżę sprzedawców).

Czytaj dalej

12.05.2023

Dołącz do Enfree. Twoja przyszłość w energetyce.

Rynek energii stawia polskim firmom coraz więcej wyzwań. W Enfree pomagamy stawić im czoła - opracowujemy strategie zakupu energii na rzecz największych odbiorców w kraju i realizujemy dla nich procesy zakupowe.

Jeżeli znasz się na energetyce i chciałabyś/chciałbyś pracować razem z nami, napisz do nas. Szukamy wsparcia do naszego Zespołu.

Zadzwoń do nas: +48 695 000 690

Czytaj dalej

30.01.2023

Dlaczego nie warto czekać z zakupem energii na 2024 rok?

Hucznie w sieci o "niskich", giełdowych cenach energii notowanych na rynku SPOT w styczniu 2023r. (niskich z perspektywy cen, z którymi mierzyliśmy się w 2022 roku). Relatywnie atrakcyjny poziom cenowy sprzyja przedsiębiorcom, których umowy sprzedaży energii umożliwiają rozliczenie zakupu energii z uwzględnieniem bieżących cen giełdowych (tzw. Rynku Dnia Następnego).

Rozliczenie z uwzględnieniem cen giełdowych, zarówno cen rynku terminowego i RDN (SPOT), jest coraz bardziej popularną formą rozliczenia energii sprzedawanej do dużych odbiorców energii oraz gazu.

Dlaczego warto nie zwlekać z podpisaniem takiej umowy na 2024 rok? Dlatego, że więcej zyskujemy niż tracimy. Podstawową zaletą jest możliwość natychmiastowego reagowania na sytuację na rynku. Gdy wystąpi odpowiedni moment, zakup można zrealizować natychmiast. Aby w pełni wykorzystać możliwości takiego rozwiązania, ważne jest, aby mieć wystarczająco dużo czasu na wychwycenie okazji cenowych, które zdarzają się w ciągu roku. Dlatego też początek roku to dobry czas, aby rozejrzeć się po rynku i wybrać sprzedawców energii i gazu na rok kolejny.

Czytaj dalej