26.11.2021

Pricing w energetyce. Wiedza warta miliony.

Tagi

cena
Energetyka
energia
energia elektryczna
gaz
Oszczędność
prąd
prezesure
pricing
przedsiębiorstwa
rentowność
ure

Autor

Adam Wlizło

Jedną z najważniejszych analiz w ocenie kondycji przedsiębiorstwa jest pricing power (umiejętność osiągania satysfakcjonujących poziomów cen). Jeżeli jesteś w stanie podnieść ceny i nie stracić klientów na rzecz konkurencji, masz świetny biznes. Jeżeli przed każdą podwyżką o jedną dziesiątą centa musisz iść się pomodlić, masz okropny biznes...

Gdyby ocenić stan polskiej energetyki opierając się na przywołanej tezie @Warren Buffett, można by mieć wrażenie, że krajowe championy mają się świetnie. I pewnie tak jest, skoro udziały rynkowe głównych (państwowych) sprzedawców na przestrzeni wielu lat zmieniały się nieznacznie, niezależnie od realizowanych strategii cenowych. Doświadczenie ostatnich 15 lat w obrocie energią elektryczną, pozwala stwierdzić, że większość sprzedawców stosuje praktyki cen średnich (powiedzmy - rynkowych), są jednak i tacy, których polityka cenowa zawsze zakłada sprzedaż po cenach wysokich. Tym ostatnim można przyznać, że strategia cen wysokich (pomimo sprzedaży tego samego prądu z jakością obsługi nieodbiegającą od konkurentów) jest strzałem w dziesiątkę skoro liczne podwyżki cen nie przyczyniły się do spadku sprzedaży.

Z perspektywy klienta, rzecz ma się zupełnie inaczej. Było, jest i będzie drogo. To dość popularne stwierdzenie przedsiębiorców, ale i większości z nas, "domowników". "Sprzedawcy wykorzystują swoją pozycję quasimonopolistów i dyktują warunki, którym nie ma możliwości się sprzeciwić." Otóż można, przynajmniej w części. Spróbujmy poszukać na rynku tańszych alternatyw zakupu energii (dotyczy to równie gazu). Zawsze jest szansa znalezienia tańszego (i co ważne - wiarygodnego) sprzedawcy.

Koncerny energetyczne, wiedząc, jak niski jest realny wskaźnik utrat i pozyskań klientów, mają obecnie siłę dość swobodnego dyktowania warunków cenowych. Nie mają też dość silnego motywatora do polepszenia swojej efektywności kosztowej i uatrakcyjnienia oferty. Dane @URE wskazują, że liczba odbiorców z grup taryfowych G (~gospodarstwa domowe), która dokonała zmiany sprzedawcy od 2007 roku do września 2021 roku wyniosła zaledwie 713tys. (w Polsce mamy ich ok 15,4mln, co oznacza, że jedynie ok. 5 na 100 Polaków zechciało skorzystać z dobrodziejstwa zliberalizowanego rynku energii). Jednocześnie liczba przedsiębiorców (odbiorców z grup taryfowych A, B, i C), którzy dokonali zmiany sprzedawcy w tym samym okresie to 222tys. spośród 2,4mln (ok. 9%).

Zobacz również

Więcej aktualności

18.05.2022

Zakup energii z OZE, czyli jak ochronić firmę przed podwyżkami

Zakup energii ze źródeł OZE zyskał na znaczeniu w ciągu ostatniego roku, ponieważ przodujący dotychczas akcent ekologiczny został wsparty bardzo mocnym partnerem – aspektem finansowym. W okresie ostatniego roku zakup energii „zielonej” (często w oparciu o wieloletnie kontrakty typu cPPA) stał się silnie konkurencyjny w stosunku do zakupu energii z giełdy, której ceny odnotowały trzykrotny wzrost r/r (za jednego z głównych winowajców aktualnych wzrostów uznaje się sytuację na rynku węgla). Oferowane firmom w ostatnich dniach ceny energii na 2023 rok przewyższyły poziom 1250-1400zł/MWh (stawki różnią się w zależności od charakterystyki odbiorców; przypomnijmy, że jeszcze w 2021 roku przedsiębiorcy kupowali energię średnio po 300-400zł/MWh).

Czytaj dalej

15.04.2022

O zakupie gazu ziemnego w oparciu o oferty indeksowane cenami rynku terminowego

Wg danych Urzędu Regulacji Energetyki, od początku liberalizacji rynku gazu, sprzedawcę gazu zmieniło 281 tys. z ok. 6,5 mln wszystkich odbiorców (stan na Q3 2021r.), z czego tylko 5% stanowili odbiorcy przemysłowi (grupy taryfowe o oznaczeniach od W5 do W10). Niekwestionowany prym w sprzedaży gazu w Polsce wiedzie GK PGNiG z udziałem rynkowym w 2020 roku na poziomie ok. 85%. W niedługim czasie dowiemy się, jak aktualna sytuacja wpłynie na nowy rozkład udziałów rynkowych (zgodnie z danymi URE, na koniec 2020 r. w Polsce było ok. 90 przedsiębiorstw aktywnie uczestniczących w obrocie gazem ziemnym, przy czym koncesję na obrót paliwami gazowymi posiadało 185 podmiotów).

Na decyzję o zmianie sprzedawcy wpływa stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany (w dzisiejszych czasach przede wszystkim poziom oferowanej ceny), a także sama łatwość dokonania takiej zmiany (brak skomplikowanych procedur) oraz dostępność konkurencyjnych ofert na rynku.

Ceny paliwa gazowego oferowanego przez różnych sprzedawców często różnią się o kilka lub nawet kilkanaście procent, a istotny wzrost różnic cenowych obserwujemy od wybuchu wojny w Ukrainie. Większość sprzedawców wyznacza ceny w oparciu o aktualne, giełdowe notowania cen gazu doliczając akcyzę, koszt tzw. białych certyfikatów, marżę ale i odgrywające w ostatnich miesiącach ważną rolę narzuty pozwalające zabezpieczyć ryzyka handlowe sprzedawców. Aktualne ceny gazu na 2023 rok notowane na Towarowej Giełdzie Energii przewyższają poziom 465zł/MWh (aktualizacja na dzień 25.04.2022)., co oznacza ponad pięciokrotny wzrost cen na przestrzeni ostatniego roku.

Czytaj dalej

31.03.2022

Usługa DSR szansą na zwiększenie efektywności kosztowej przedsiębiorstw

Istotą usługi DSR (ang. Demand Side Response) jest zmniejszenie przez odbiorców zapotrzebowania na energię elektryczną podczas godzin szczytowego zapotrzebowania, na wezwanie operatora systemu przesyłowego, którym w Polsce są Polskie Sieci Elektroenergetyczne. DSR stanowi jeden z wielu środków zaradczych wykorzystywanych przez operatora sieci w celu utrzymania stabilności Krajowego Systemu Energetycznego.

Dlaczego warto skorzystać z usługi DSR? Przede wszystkim w celu uzyskania dodatkowego wynagrodzenia. Odbiorcy, którzy zgłosili możliwość redukcji mocy o 1 MW otrzymują wynagrodzenie roczne przewyższające 100 tysięcy złotych. Z uwagi na to, że uzyskane wynagrodzenie w większości przypadków nie wiąże się z poniesieniem dodatkowych kosztów, jego atrakcyjność jest wysoka. Warto nadmienić, że przedsiębiorcy, którzy uczestniczą w programie DSR, oprócz racjonalizacji indywidualnych kosztów energii elektrycznej, przyczyniają się do rozwoju służących całej gospodarce innowacyjnych produktów na rynku energii elektrycznej.

Czytaj dalej