26.11.2021

Pricing w energetyce. Wiedza warta miliony.

Tagi

cena
Energetyka
energia
energia elektryczna
gaz
Oszczędność
prąd
prezesure
pricing
przedsiębiorstwa
rentowność
ure

Autor

Adam Wlizło

Jedną z najważniejszych analiz w ocenie kondycji przedsiębiorstwa jest pricing power (umiejętność osiągania satysfakcjonujących poziomów cen). Jeżeli jesteś w stanie podnieść ceny i nie stracić klientów na rzecz konkurencji, masz świetny biznes. Jeżeli przed każdą podwyżką o jedną dziesiątą centa musisz iść się pomodlić, masz okropny biznes...

Gdyby ocenić stan polskiej energetyki opierając się na przywołanej tezie @Warren Buffett, można by mieć wrażenie, że krajowe championy mają się świetnie. I pewnie tak jest, skoro udziały rynkowe głównych (państwowych) sprzedawców na przestrzeni wielu lat zmieniały się nieznacznie, niezależnie od realizowanych strategii cenowych. Doświadczenie ostatnich 15 lat w obrocie energią elektryczną, pozwala stwierdzić, że większość sprzedawców stosuje praktyki cen średnich (powiedzmy - rynkowych), są jednak i tacy, których polityka cenowa zawsze zakłada sprzedaż po cenach wysokich. Tym ostatnim można przyznać, że strategia cen wysokich (pomimo sprzedaży tego samego prądu z jakością obsługi nieodbiegającą od konkurentów) jest strzałem w dziesiątkę skoro liczne podwyżki cen nie przyczyniły się do spadku sprzedaży.

Z perspektywy klienta, rzecz ma się zupełnie inaczej. Było, jest i będzie drogo. To dość popularne stwierdzenie przedsiębiorców, ale i większości z nas, "domowników". "Sprzedawcy wykorzystują swoją pozycję quasimonopolistów i dyktują warunki, którym nie ma możliwości się sprzeciwić." Otóż można, przynajmniej w części. Spróbujmy poszukać na rynku tańszych alternatyw zakupu energii (dotyczy to równie gazu). Zawsze jest szansa znalezienia tańszego (i co ważne - wiarygodnego) sprzedawcy.

Koncerny energetyczne, wiedząc, jak niski jest realny wskaźnik utrat i pozyskań klientów, mają obecnie siłę dość swobodnego dyktowania warunków cenowych. Nie mają też dość silnego motywatora do polepszenia swojej efektywności kosztowej i uatrakcyjnienia oferty. Dane @URE wskazują, że liczba odbiorców z grup taryfowych G (~gospodarstwa domowe), która dokonała zmiany sprzedawcy od 2007 roku do września 2021 roku wyniosła zaledwie 713tys. (w Polsce mamy ich ok 15,4mln, co oznacza, że jedynie ok. 5 na 100 Polaków zechciało skorzystać z dobrodziejstwa zliberalizowanego rynku energii). Jednocześnie liczba przedsiębiorców (odbiorców z grup taryfowych A, B, i C), którzy dokonali zmiany sprzedawcy w tym samym okresie to 222tys. spośród 2,4mln (ok. 9%).

Zobacz również

Więcej aktualności

29.08.2022

O kontraktach cPPA, czyli szansa na tanią energię ze źródeł OZE

Kontrakty typu cPPA (ang. corporate Power Purchase Agreements) weszły na salony polskiej elektroenergetyki zaledwie kilka lat temu. Pierwszymi, chętnymi do skorzystania z kontraktów byli przodownicy rynku, kreujący trend współodpowiedzialności za środowisko, jak również przedsiębiorcy, dla których istotne było zagwarantowanie stałej ceny zakupu w horyzoncie co najmniej kilku kolejnych lat. Umowy te zawierane są zwykle na okres 5-10 lat, co wynika z wymogów stawianych przez wytwórców OZE (zawierając takie kontrakty, wytwórcy OZE umożliwiają finansowanie budowanych źródeł, przede wszystkim farm fotowoltaicznych i wiatrowych).

Czytaj dalej

24.06.2022

Ceny energii na 2023 rok. O ryzyku zakupu energii po cenach rynku SPOT

Jak to jest z tymi cenami energii? Kupić energię na 2023 rok teraz, czy czekać z zakupem do jesieni z nadzieją na obniżenie cen? Dokonać zakupu po cenie z góry określonej, czy wybrać mechanizm ustalania ceny w oparciu o indeksy giełdowe? Zdecydować się na zakup energii w oparciu o wieloletnie kontrakty cPPA, czy podjąć decyzję o inwestycji we własne źródła wytwarzania energii?

Odpowiedź na wszystkie pytania brzmi: to zależy. W skali makro zależy od geopolityki. Cen węgla, gazu, uprawnień do emisji. Sytuacji na rynkach europejskich i narastającej niepewności dostaw surowców. Unijnych czy lokalnych decyzji politycznych przyspieszających lub hamujących rozwój sektora energetycznego. W skali mikro zależy od sytuacji konkretnej firmy. Jej profilu działalności, aktualnej i spodziewanej sytuacji finansowej, świadomości rynkowej, jak również od skłonności do podejmowania ryzyka przez jej kierownictwo.

Czytaj dalej

18.05.2022

Zakup energii z OZE, czyli jak ochronić firmę przed podwyżkami

Zakup energii ze źródeł OZE zyskał na znaczeniu w ciągu ostatniego roku, ponieważ przodujący dotychczas akcent ekologiczny został wsparty bardzo mocnym partnerem – aspektem finansowym. W okresie ostatniego roku zakup energii „zielonej” (często w oparciu o wieloletnie kontrakty typu cPPA) stał się silnie konkurencyjny w stosunku do zakupu energii z giełdy, której ceny odnotowały trzykrotny wzrost r/r (za jednego z głównych winowajców aktualnych wzrostów uznaje się sytuację na rynku węgla). Oferowane firmom w ostatnich dniach ceny energii na 2023 rok przewyższyły poziom 1250-1400zł/MWh (stawki różnią się w zależności od charakterystyki odbiorców; przypomnijmy, że jeszcze w 2021 roku przedsiębiorcy kupowali energię średnio po 300-400zł/MWh).

Czytaj dalej